torstai 18. kesäkuuta 2015

Tän päivän herkuttelut. Kesäkurpitsa-suklaakakun ohje.


Poikasella oli tänään naapurista kaveri käymässä. Lapset kokkailivat into piukassa leikkiastioilla ja -ruoilla ja mä keskityin tekeen ruokaa ihan oikeasti. Vinkkaanpa tässä samalla pariin hyvään vaihtoehtoon,  hyökätään sitten jälkkärin kimppuun.. ;) 

Eli pari mun suosikkijuttua ruoassa nyt. Ekaksikin Sun speltin spelttituotteet. Spelt jauhoja mä oon käyttäny jo pitemmän aikaa korvaamaan vehnää aina kun viitsin leipoa (liian harvoin) jotain mitä itsekin sitten syön. Vehnä ei mulle oikein sovi, mutta spelttiä siedän paremmin.. en ihan överinä sitäkään, mutta sillointällöin. :) Normi makaronit oon korvannu myös spelt- pastalla, joka on tosi maukasta!! Jos hintakin on korkeampi, niin on makukin. Ja Sun-speltin tuotteet on kaikki luomua. 

Tässä ruoan kanssa oon keittänyt Spelt helmisuurimoita.. Eli ovat niitä speltjyväsiä.. öö.. jotenkin käsiteltynä.. Mutta ovat kuulkaas aivan mielettömän hyviä ja mainion makuisia. Hakkaavat riisin ihan mennentullen! Kuitua nuissa on paljon, olikos 10% vai vähän päällekin.. Kannattaa kokeilla! Oon tehnyt tuosta sellasta risottoakin joskus ja on hyvää sekin. 

Toinen aika bueno juttu on Naapurin maalaiskana -broitsujutut. Mulla broileri on tökkiny enemmän ja vähemmän viime vuosina.. tää on kuitenkin pikkasen parempi vaihtoehto noille ihan täysin tehotuotetuille kanaparoille. Luomua nää ei oo, mutta terveempää broilerirotua (ei oo jalostettu nii reppanaksi), hiukan enemmän elintilaa ja ei ole ruokittu GMO viljalla tai soijalla. Mä suhtaudun aika epäilevästi tuohon maailmalla vellovaan GMO -pelleilyyn. Jokainen saa ottaa itse selvää.. en rupee täällä sen enempää  saarnaileen. :) 

Täältä lisää 
ja


Hei, mut nyt se jälkiruoka!!!


Käytiin mutka pohjoispohjanmaalla ja veljen vaimo oli tehnyt tällaista kakkua. Ohje on netistä, eli ei oo mitään itsekehiteltyä settiä, mutta ihastuin tähän ihan totaalisesti. Myös mies tykkäsi, jolle ei uppoo mikään tanakka mutakakku (mulle uppois). Tekasin ekaa kertaa tätä eilen, kun kaveri lapsineen käväs kaffella. Kuulema oli hyvää! 


3 dl speltjauhoa

2,5 dl mantelijauhetta

1 rkl psylliumia


2 tl ruokasoodaa

1 tl leivinjauhetta


1 tl suolaa


2 tl vaniljasokeria


1 dl kaakaojauhetta (vähän reilu desi ehkä) 



4 dl sokeria (mä käytin inkkaria ja ruokosokeria)


2 kananmunaa



5 dl kesäkurpitsaraastetta


2 dl rypsi-tai oliiviöljyä


  1. Ensiks kaikki kuivat aineet sekaisin keskenään kulhossa
  2. Sitten loput aineet sekaan ja sekoittelua ensin hitaammalla nopeudella (aika tanakkaa taikinaa aluksi) ja sitten nopeammin.
  3. Paistamiseen tarvitset irtopohjavuokan jonka halkaisija noin 24cm. Vuoraa pohja leivinpaperilla ja sipaise vähän voita reunoihin nii lähtee hyvin irti. 
  4.  Paista uunissa 175 asteessa noin 45min tai kun tuntuu kypsältä. 

Meillä ainakin monitoimikone veivas taikinan ihan hyväksi ja lopputulos oli just sitä mitä kaipasinkin.. vaikka vähän pelotti, tuleeko tästä kuitenkaan hyvää. :) 

Koostumus on ilmava.. suklainen, muttei överi. Herkullista kermavaahdon kanssa. Lisäsuklaisuutta sais kivasti, jos kippais tuohon vaikka suklaakuorrutteen... mutta koska en ajatellut "uhrautua" syömään tätä yksin, niin jätän laittamatta. Alkuperäisessä ohjeessa on ihan perus vehnäjauhot, mutta veljen vaimo oli jo tuunaillu ohjetta ja virittäny vehnän tilalle muita jauhoja ja psylliumia vähän tuomaan sitkoo ja kohotusta. 


Hurmaavaa Juhannusta kaikille!!!


Ei kommentteja: